NYHETER

Tenker du mye på kjedeolje?

 

For folk flest vil svaret på det være nei, det er mer enn nok andre ting å tenke på både på og av sykkelen til at det er viktig for de aller fleste av oss. Men hvis man tenker over det så er det du putter på kjedet viktig for flere ting. Levetid, friksjon, støy og ikke minst hvor lang tid det tar å vaske drivverket.

 

Jeg skal innrømme at jeg tenker mye på kjedeolje. Kanskje for mye.

 

I løpet av årene har jeg derfor testet ut ganske mange typer. Tykke og tynne, til vått, til tørt, til begge deler, til konkurranse, til trening, miljøvennlige og alt annet du kan tenke deg (til og med de på sprayboks).

 

En ting jeg aldri har prøvd, men har ønsket å teste ut i flere år er voks.

 

Men hvorfor voks? Min topp 4 liste (i tilfeldig rekkefølge) er:

 

1. Det reduserer friksjon i drivverket

 

2. Det samler ikke opp dritt som olje

 

3. Det tar kortere tid å vaske kjedet (du drar bare over med en fuktig klut)

 

4. Det forlenger levetiden på drivverket betraktelig

 

Etter å ha kikket på flere alternativer tok jeg kontakt med John hos Molten Speed Wax (fun fact: John har som flere andre fra Minnesota norske aner). Voksen til dette lille amerikanske firmaet har blitt testet opp mot 30 andre oljer i Velo Magazine 2 ganger og kommet opp som klar vinner begge ganger på effektivitet. Hos Cyclingtips.com knuste de også konkurrentene på holdbarhet.

 

Ønsker du bare å vite hva jeg synes om det? Da kan du hoppe rett til bunn. Hvis ikke har jeg lagt med litt info om prosessen under. For komplette bruksanvisninger sjekk moltenspeedwax.com. De har mange flotte videoer og manualer.

 

Takk for kortet John!

Når du åpner posen ser du at blandingen består av mange små pellets. Dette er voksen som skal smeltes over på kjedet.

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe en rimelig slow cooker hvis du ønsker å kjøre med voks på kjedet. Du varmer da opp voksen sakte og trygt.

 

Mange spør oss hvor mye voks som skal helles i kjelen. Her helte jeg oppi alt, så lar jeg det størkne og varmer det opp til neste gangs bruk. Du trenger ikke bruke så mye, som regel holder det med 1/4 pose til 1 kjede. (en pose holder til 8 treningskjeder eller 16 konkurransekjeder)

 

Hva er forskjellen?

 

Treningskjeder renser du ikke før du slenger de i kjelen på nytt ettersom det viktigste ikke er absolutt effektivitet, men holdbarhet. Du får derfor litt grums i kjelen ettersom voksen fungerer som en rens på kjedet. Med et konkurransekjede ønsker du maksimal effektivitet og du må derfor rense det 100% før du slenger det oppi kjelen igjen. Ettersom voksen er renere holder den da til flere kjeder.

 

Ønsker du å rense kjedet etter bruk kan du bruke en ultrasonisk rensemaksin eller whitesprit (det er gode instruksjoner på hjemmesiden til Molten Speed Wax moltenspeedwax.com). Eller så kan du som skrevet tidligere slenge det oppi voksen hvis det er et treningskjede.

 

Når du har slengt voksen i kjelen og lagt kjedet oppi så setter du på alarmen på mobilen og sjekker igjen etter ca. 1 time. Voksen skal holde 91 grader og være helt smeltet (ikke som på bildet over).

Husk at du må tre noe på kjedet for å kunne få det opp igjen. Jeg bruker en eike som er lett og bøye. Jeg anbefaler deg også å bruke hansker når du skal ta kjedet opp siden voksen er varm.

 

Husk å vokse kjedelåsene også. Du kan bruke vanlig pin, men ettersom det anbefales at du vokser kjedene på nytt etter 1-2 turer i regnvær eller etter rundt 300 kilometer for maksimal levetid (du kan normalt sett kjøre helt til 550km, men anbefaler deg å vokse det ved 200K for høyest mulig levetid). For å kutte ned på antallet ganger du må vokse så kan du ha flere kjeder hengende klare til bruk så tar du og vokser flere om gangen. Det å ha flere kjeder hengene er heller ikke så dyrt som det kanskje høres ut til da du vil øke levetiden på drivverket ditt betraktelig ved å rotere kjedene som brukes. (drivverk slites med kjedet)

 

Heng kjedene og låsene opp til tørk i ca. 30 min. Du kan henge det fra hva du vil men jeg gjør det fra mekkestativet og bruker da de samme eikene jeg løftet de opp fra kjelen med som kroker. Etter at de har tørket må du “brekke” opp alle leddene for hånd ved å dra de fra en side til en annen så leddene beveger seg fritt (opp og ned, ikke fra høyre til venstre). Kjedet er dønn stivt før du gjør dette.

 

Det er ikke så lett å se på bildene når kjedene er “ferske” fra kjelen men de får et helt klart matt utseende når de er vokset.

 

La voksen dryppe ned i kjelen, så kan du bruke den om igjen senere. Det kan være et godt triks å kutte kjedene til riktig lengde før du starter. Sjekk også at du har alt klart til å henge opp kjedene. Voksen er varm så det er ikke så artig å holde på de unødvendig lenge.

Nå til det kanskje mange lurer på. Fungerer det?

 

Vel, hvis du har syklet i regnvær før vet du at sykkelen som regel ikke er så pen når du kommer hjem. Ihvertfall ikke drivverket som pleier å dra til seg all dritt som finnes på veien. Disse bildene er tatt dagen etter jeg syklet flere timer i regnvær. Jeg kan ta på kjedet og hendene mine er like reine etterpå. Hele sykkelen så også mye renere ut enn det den vanligvis gjør etter en tur i dårlig vær. Merkene du ser på kassetten er ikke dritt, det er slitasje (dette er ikke en ny kassett).

 

Her ser du at voksen er påført kjedet og det ser ut som om den “fliser”. Dette er helt normalt og ikke noe å tenke på. MEN det er kjekt å vite at den gjør det når du først monterer kjedet på sykkelen. Når det er nytt flyr det voks over alt og det er derfor smart å ikke dreie for mye på kranken med mindre du står ute. ?? Innkjøringsperioden avhenger litt av temperatur men den er normalt sett rundt 20-30 min. Du merker ikke noe til det når du sykler, men skal du bruke det på f.eks. en tempo er det greit å kjøre det inn før start for maks effektivitet.

 

Som du ser på kranken og kjedet her også så er alt helt rent. Hvis du allikevel får litt dritt på kjedet kan du enkelt vaske det av med en våt klut.

 

Ville jeg anbefalt det til andre? Ja absolutt. Etter å ha testet det inn i et par måneder valgte vi å ta det inn i nettbutikken og salget så langt tyder på at det er flere som er opptatt av kjedesmøring

 

Vær bare klar over at du trenger litt utstyr som en slow coocker og hansker, men husk også at du sparer inn både ganske mye tid og penger på kortere sykkelvasker, mindre slitasje, lenger levetid. Alt i alt synes jeg MSW er et godt alternativ til oljer og kommer ikke til å skifte tilbake med det første.

 

Hvis du skal bruke MSW til konkurransesykkelen så har de også et produkt som heter “Race Powder”. Det gjør kjedet 6% mer effektivt og påføres med en pensel. Brukes kun i kombinasjon med vanlig Moten Speed Wax og ikke oljer.