Vår historie
Den starter som mange andre oppstartshistorier på gutterommet. Håkon Lilland hadde i flere år vært frustrert over dårlig utvalg og høye priser hos norske sykkelbutikker. Når den tidligere norgesmesteren og landslagssyklisten i 2006 skulle over i seniorklassen valgte han å legge opp og starte bikeshop.no istedenfor. Med på laget var også hans far og farfar, som fortsatt er aktive i drift og utvikling av bedriften.
«Uten deres hjelp hadde vi ikke vært der vi er i dag. Jeg er evig takknemlig for alt de har bidratt med». - Håkon
Håkon solgte sine to konkurransesykler for å kunne kjøpe en nettbutikk til fem tusen, de første produktene og snekret sammen noen lagerreoler på gutterommet.
«Målet var klart; å bli den beste sykkelbutikken i Norge ved å tilby et bedre utvalg til konkurransedyktige priser!»
Etter knallhard jobbing døgnet rundt de første to månedene kom endelig det første salget, en Tacx Sirrius rulle.
«jeg husker det som om det var i går, jeg var i ekstase!» - Håkon
På flyttefot
Fra det første salget kom inn gikk det kun et par måneder til både gutterommet og garasjen var full av varer. Løsningen ble å se seg om etter et større lokale i Horten og på Bekkajordet åpnet derfor Bikeshop sin aller første fysiske butikk. Sammen med lageret til netthandelen var den på 130 kvadrat, en stor oppgradering fra gutterommet, men lite i forhold til hva som kom senere.
I 2007 hadde lokalene på Bekkajordet allerede blitt for små, men vi måtte ikke flytte like langt denne gangen, turen gikk over til nabolokalene som lå vegg i vegg. Det ga etterlengtet lagerplass for den voksende nettbutikken og en større fysisk butikk.
Nye investeringer i teknologi
Nettsatsningen hadde lenge vært viktig for oss, og vi så derfor behovet for et bedre ERP system. Høsten 2007 investerte vi derfor i et system som ville la oss behandle ordre raskere, serve kundene bedre og gi bedre brukeropplevelser på nett. Gjennom høsten og vinteren jobbet Håkon Lilland og Raymond Poosz på spreng for at alt skulle bli klart til sesongstart.
«vi jobbet nesten døgnet rundt i flere måneder, men vi hadde et klart mål om å bli klare til sesongstart og det klarte vi» - Raymond
Reisen fortsetter
Det nye systemet kom akkurat i tide for vi opplevde i 2008 en eksplosiv vekst og det var helt klart at det var flere som ønsket en sykkelbutikk med godt utvalg og gode priser velkommen. Dette førte til en del utfordringer for oss da lokalene var for små til å støtte veksten. Vi leitet lenge etter nye lokaler i Horten, men det skulle vise seg å være vanskelig. Vi måtte derfor flytte til Skoppum i 2010.
I det som var de gamle lokalene til en matbutikk og postkontor på Skoppum fikk vi muligheten til å fortsette veksten. Lokalene var langt fra ideelle for vår drift, men vi fikk muligheten til å holde oss i lokalmiljøet (Skoppum er rett utenfor horten), noe som er viktig for oss.
Eget bygg og robotlager
På grunn av fortsatt økt vekst så fikk vi muligheten til å tegne å bygge vårt eget bygg i 2013. I 2014 sto dette klart og der har vi holdt til siden.
«Endelig hadde vi et bygg som var tilpasset vår drift og som vi kunne fortsette å vokse i» - Håkon
Men fra 2014 til 2016 fortsatte den eksplosive veksten og vi så oss derfor nødt til å utvide lagerlokalene. I 2017 så sto derfor et tilbygg som doblet størrelsen på vårt lager klart. Dette tilbygget ble i 2018 fylt med et automatisert lagersystem som lar oss sende ut pakker enda raskere enn tidligere.
Raymond Poosz (til høyre) fra vår markedsavdeling viser frem de nye robotene til (daværende) CEO i Assos Phil Duff i 2018
I 2018 ble også den fysiske butikken og nettbutikken delt opp og de fikk hvert sitt lager. Vi innførte også «levering til butikk» så alle som ønsket å hente nettordre i den fysiske butikken fortsatt hadde mulighet for det.
I 2019 utvidet vi robotlageret med ca. 8000 ekstra kasser og 8 nye roboter for å kutte ytterligere ned på sendetiden og for å møte den økte etterspørselen vi hadde.
Fremover vil vi jobbe hardt for å ytterligere optimalisere logistikken slik at vi kan levere enda raskere enn nå. Som tidligere vil vi ha stort fokus på utvalget vårt, prisene våre og brukervennligheten i nettbutikken.