Shimano Ultregra R8170 skivebremssett foran som inneholder ST-R8170(L) og BR-R8170(F).
Shimanos nye Ultegra-bremsekomponenter gir mer finjustert kontroll gjennom de strammere, raskere og mer aggressive svinglinjene som finnes i rittsituasjoner. Oppgradering av bremsehendlene med den nye SERVO WAVE-teknologien, hentet fra Shimanos MTB- og grussykler, har syklistene kortere dødgang og er i stand til å få en mer umiddelbar forbindelse mellom bremseklosser og rotorer, noe som muliggjør mer fjæring eller modulering av bremsene, hvilket resulterer i bedre bevaring av hastighet og mer tillit i tekniske situasjoner. I tillegg er bremsestøyen redusert gjennom 10% større klaring mellom bremsekloss og rotor og en bryter mot Shimanos RT-MT800 rotorer. Resultatet er et mer stillegående system, oppnådd gjennom redusert varmedeformasjon av rotoren og mindre interferens mellom klossen og rotoren.
Videre har vedlikehold av bremsene også blitt forenklet. Nå er det mulig å lufte bremsen uten å fjerne kaliperen (BR-R8170) fra rammen takket være en separat lufteåpning og ventilskrue. En ny trakt og lufteskive hjelper også til med å forbedre lufteprosessen.
Nye Ultegra bremsekalippere veier 282g per par kontra Dura-Ace vekten på 233g.
Shimano Ultegra R8100
Ultegra R8100-serie endres til 12-delt med trådløs Di2-skifter og raskere gir. For første gang noensinne kommer Ultegra med et wattmåleralternativ og fullkarbon slangeløse skivebremshjul. Der Dura-Ace er designet for dem som leter etter å optimalisere hver minste lille detalj i konkurransesituasjonen, er Ultegra den virkelige verdens anvendelse av disse teknologiene. R8100-serien deler samme DNA som R9200-serien, med utrolig ytelse i alle funksjoner, og hvor grunnpilarene i vitenskapen bak hastighet hjelper rytterne oppnå deres råeste ytelse noensinne.
Nye Dura-Ace og nye Ultegra deler samme plattform, som betyr at Ultegra-brukere får nyte godt av:
-
Samme, nye Di2-plattform som med forbedret motordesign i girskifterne, reduserer prossesstiden (altså bevegelsestiden mellom motor og girmekanismer) og overføringsytelsen for å muliggjøre Shimanos raskeste giring noensinne. Dette resulterer i 58% reduksjon i operasjonstid på Ultegra bakskifter, og tilsvarende 45% reduksjon på Ultegra fremskifter, sammenlignet med den tidligere Dura-Ace RD-R9150 bakskifter.
-
Absolutt pålitelighet fra en kablet tilkobling der det er fornuftig. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter kobler Di2-batteriet (BT-DN300) til fremre (FD-R8150) og bakre girskifter (RD-R8150). Ett internt batteri gir en enkel ladeløsning og sikrer en stabil og høyspenningsforbindelse til girene, noe som bidrar til Shimanos raskeste giring noensinne. Tester viser at BT-DN300-batteriet varer i 1000 km mellom ladningene. STI-girsknappene drives av flate CR1632-batterier som varer i omtrent 1,5 års bruk.
-
Høy sikkerhet, rask behandling og kretskort med lavt strømforbruk reduserer sjansen for interferens fra eksterne enheter betydelig.
-
Den nye Ultegra bakskifteren er nå stedet hvor systemet lades (erstatter Shimanos SM-BCR2-lader), og den gir den trådløse tilkoblingen til STI-skiftere og andre tredjeparts enheter (erstatter den trådløse EW-WU111-enheten). Dessuten gir det integrerte designet kontrollpunktet for endring av Di2-operasjoner og synkroniserte skiftemoduser, og erstatter den tidligere styre- eller rammemonterte Junction-A (SM-RS910) knappen.
Det er hovedsakelig i konstruksjonen at Ultegra-girene skiller seg fra Dura-Ace. Dura-Ace R9200-girene foran og bak veier henholdsvis 215g og 96g, mot Ultegra R8100 på 262g og 110g, noe som resulterer i en total forskjell på 61g.
Spesifikasjoner:
-
Farge: Grå
-
Bremsetype: Skivebremssett
-
Hydraulisk
-
Trådløs elektronisk
- Antall gir: 2-delt
-
Bak/foran: Foran
-
Inkludert: ST-R8170(L), BR-R8170(F)