Ultegra R8100-serie endres til Di2 med 12-delt utveksling og raskere girskift, og for første gang noensinne kommer Ultegra med et wattmåleralternativ. Der Dura-Ace er designet for dem som leter etter å optimalisere hver minste lille detalj i konkurransesituasjonen, er Ultegra den virkelige verdens anvendelse av disse teknologiene. R8100-serien deler samme DNA som R9200-serien, med utrolig ytelse i alle funksjoner, og hvor grunnpilarene i vitenskapen bak hastighet hjelper rytterne oppnå deres råeste ytelse noensinne.
Nye Dura-Ace og nye Ultegra deler samme plattform, som betyr at Ultegra-brukere får nyte godt av:
-
Samme, nye Di2-plattform som med forbedret motordesign i girskifterne, reduserer prossesstiden (altså bevegelsestiden mellom motor og girmekanismer) og overføringsytelsen for å muliggjøre Shimanos raskeste giring noensinne. Dette resulterer i 58% reduksjon i operasjonstid på Ultegra bakskifter, og tilsvarende 45% reduksjon på Ultegra fremskifter, sammenlignet med den tidligere Dura-Ace RD-R9150 bakskifter.
-
Absolutt pålitelighet fra en kablet tilkobling. Nye SD-300-ledninger med mindre diameter kobler Di2-batteriet (BT-DN300) til fremre (FD-R8150) og bakre girskifter (RD-R8150) og begge girhendlene. Ett internt batteri gir en enkel ladeløsning og sikrer en stabil og høyspenningsforbindelse til girene, noe som bidrar til Shimanos raskeste giring noensinne. Tester viser at BT-DN300-batteriet varer i 1000 km mellom ladningene.
- Høy sikkerhet, rask behandling og kretskort med lavt strømforbruk reduserer sjansen for interferens fra eksterne enheter betydelig.
-
Den nye Ultegra bakskifteren er nå stedet hvor systemet lades (erstatter Shimanos SM-BCR2-lader), og den gir den trådløse tilkoblingen til andre tredjeparts enheter (erstatter den trådløse EW-WU111-enheten). Dessuten gir det integrerte designet kontrollpunktet for endring av Di2-operasjoner og synkroniserte skiftemoduser, og erstatter den tidligere styre- eller rammemonterte Junction-A (SM-RS910) knappen.
Det er hovedsakelig i konstruksjonen at Ultegra-girene skiller seg fra Dura-Ace. Dura-Ace R9200-girene foran og bak veier henholdsvis 215g og 96g, mot Ultegra R8100 på 262g og 110g, noe som resulterer i en total forskjell på 61g.
Nye Ultegra 2x12-delte felgbremsskiftere (ST-R8150) kommer nå med et hevet topparti med en svakt innadgående kurve og økt avstand mellom giret og styret for å gi bedre komfort og kontroll. Dette gir ryttere bedre pekefinger- og tommelgrep på styret og bedre 3-fingers grep bak bremsespaken, samtidig som det gir enkel tilgang til girhendlene. Avstanden mellom Di2-knappene på spaken har også blitt forbedret, noe som gir enklere differensiering mellom opp-og nedgiringsknappene, spesielt med hansker eller våte fingre
Kontrollgrensesnittet tilbyr selvfølgelig noen praktiske tilpasningsmuligheter takket være en oppdatert E-TUBE-app som nå er kompatibel med Ultegra R8100-serien. I likhet med tidligere versjoner, gjør E-TUBE Project versjon 4.0.0 det mulig å sette opp preferanser som synkronisert eller semi-synkron skifting, multi-skift, girhastighet og STI-skiftknappjustering når du er på farten. Også tilkoblinger til tredjeparts sykkelcomputere kan konfigureres for å vise Di2-informasjon.
Pakken inneholder:
-
Framgir: Shimano Ultegra R8150 2s Di2
-
Bakgir: Shimano Ultegra R8150 12s Di2
-
Kranksett: Shimano Ultregra R8100 12s kranksett (kan tilpasses)
-
Kassett: Shimano Ultegra R8100 12s kassett (kan tilpasses)
-
Kjede: Shimano CN-M8100 12s
-
Bremser: Shimano Ultegra R8100 Felgbrems foran og bak
-
Gir/bremsehendler: Shimano Ultegra R8150 Di2 STI Girspak høyre og venstre
-
Lader: Shimano EW-EC300
-
Batteri: Shimano Internal BT-DN30
- 1200 mm Di2 kabel som kobles mellom batteri og bakgir
- 600 mm Di2 kabel som kobles mellom batteri og framgir
- 1600 mm Di2 kabel som kobles mellom batteri og høyre girhendel
- 500 mm Di2 kabel som kobles mellom venstre og høyre girhendel