Bli kvitt subbing fra skivebremsen
Har du en sykkel med skivebrems som subber? Kanskje er det konstant, kanskje kommer det bare når du tråkker til eller som en rytmisk «tjsu», «tsju» lyd som øker i frekvens desto fortere du sykler?
Vi kan trøste deg med at det er veldig enkelt å fikse en skivebrems som subber. Som en bonus vil du ikke bare få en sykkel som bråker mindre, men også bremseklosser som lever lenger.
Sjekk dette først
Før du starter på noen av de andre stegene i denne guiden så er det viktig at du sjekker at hjulene står riktig i gaffelen foran og i ramma bak. Raskeste måten å kontrollere dette på er ved å sette sykkelen på bakken og stramme hurtigkoblingene eller den gjennomgående akslingen på sykkelen. Pass på at du ikke lener deg på en side av sykkelen mens du gjør dette, men holder den ganske rett.
Snurr så på hjulene og hør om det subber. Er det borte? Fantastisk! Hvis ikke så anbefaler vi at du leser videre og følger rådene fra våre sertifiserte mekanikere.
Det er flere måter en bremseskive kan subbe på
For å finne ut hvilken måte du kan bli kvitt subbinga i bremsene på så må du først finne ut hva slags type kast du har. For å kontrollere det så anbefaler vi at du får løftet sykkelen opp fra bakken med for eksempel et
mekkestativ, det gir deg også en bedre arbeidsstilling.
Med sykkelen hevet så kan du bruke et lys og kikke på caliperen der bremseskiven går gjennom og snurre på hjulet. Enten subber skiva på bremseklossene delvis grunnet kast eller står den inntil bremseklossen. Du kan også høre forskjell på de de to måtene subbing ved at den enten lager lyd en eller flere ganger på hver rotasjon, eller at den har en mer konstant subbing.
Hvordan blir jeg kvitt sidekast i bremseskiva?
Har du sidekast i bremseskiva di og ikke konstans subbing så finnes det egne verktøy som lar deg rette skiva raskt og enkelt. Du bøyer det bare på plass, men vær forsiktig, spesielt på lette/tynne bremseskiver fra 3.parts leverandører da de er veldig lette å bøye for mye.
«Det er ikke så uvanlig med litt kast i bremseskiva, spesielt de som er festet med 6-bolt feste hvis de ikke er strammet riktig. Det er stort sett allikevel enkelt å fikse det».
Bremseskiva mi står inntil bremseklossen
Det er ikke så uvanlig at bremseskiva ikke går helt fritt av bremseklossene, men det er heldigvis ganske enkelt å raskt å fikse det også.
«Prosedyren under gjelder for bremsecalipere som har et moderne feste, altså at det går 2 skruer gjennom (eller direkte i) caliperen og ned i en adapter, eller direkte inn i/via ramma. Tidligere så fantes det noen calipere som ble festet fra siden, der er fremgangsmåten litt annerledes og det er noe mer jobb å få justert de.»
Her ser vi kun lyset på en side og bremseskiva er ikke i senter. Ved kast i bremseskiva vil den variere mellom å se ut som her og bilde over når du snurrer på hjulet.
Følg disse tre stegene for å justere bremsecaliperen:
- løsne på boltene som holder bremsecaliperen fast(2 stykk, de sitter under på noen calipere som for eksempel Ultegra). De skal ikke løsnes helt, men såpass mye at den kan bevege seg fritt fra side til side uten at du må bruke noe særlig kraft.
- Hold bremsehendelen helt inne og stram boltene til bremsen så den holder seg på plass når du slipper bremsehendelen, men så den fortsatt ikke sitter helt.
- Snurr på hjulet og sjekk om bremseskiva fortsatt subber. Gjør den ikke det så kan du stramme boltene til oppgitt moment.
For å justere bremsen må du løsne på justeringsskruene. På flat mount bremser står de skjult på motsatt side av bremsen, mens andre systemer har disse skruene f.eks. over bremsen. Som regel må du bruke en unbrako eller torcx.
Subber bremseskiva fortsatt?
I de aller fleste tilfellene vil stegene over å gjøre susen, men noen ganger så må vi småjustere litt. Måten du gjør det på er at du løsner litt på en av boltene og ser gjennom caliperen (dette er lettere med en lyskilde fra motsatt side) og justerer bremsen sideveis for å se om den går klar. Husk bare at du må være forsiktig på hvor du har verktøy, fingre og hode i nærheten av et snurrende hjul og bremseskive. Må du justere på med den andre skruen så strammer du bare den første og løsner litt på neste.
Hvis du justerer bremsen som over og den fortsatt subber så er det et par andre ting vi må se på.
- Bremsefestet kan være skeivt. Dette kan fikses av de fleste gode sykkelverksteder med et spesialverktøy.
- Bremseskiva kan være løs. Den er enten festet med 6 små bolter eller et stort feste(center lock). Kontroller at skiva ikke beveger seg og eventuelt stram festet.
- Det kan være bevegelse i selve hjullageret. I så fall så må det strammes før du sjekker bremseskiva igjen.
Husk også at forskjellige hjul kan ha plassere bremseskiva litt annerledes, så hvis du har hjulsett fra forskjellige produsenter kan det være du må justere på nytt når du skifter hjul.
Her bruker vi motlys for lettere å se om det er klaring. Du ser lyset på begge sider og har derfor klaring.
Vi håper denne guiden har hjulpet deg å bli kvitt subbing fra bremseskiva di. Har du fortsatt trøbbel etter å ha fulgt alle stegene du finner her så ta gjerne kontakt med oss så skal vi hjelpe deg med å få løst problemet.