TEKST: Sverre Hovland – FOTO: Scott
Synes du det hadde vært fint med litt hjelp langs veien når du sykler, eller bare ønsker å sykle til jobben uten å bli svett? Da er nok en elsykkel noe for deg, men det er en hel del begreper rund elsykkel som kan være greit å ha satt seg litt inn i før man går og kjøper en.
I Norge er elsykkelen begrenset av regler for motoreffekt. Motoren kan ikke yte mer en 250W. De fleste elsykler på det norske markedet er derfor levert med dette. De varierer likevel i dreiemoment 40 – 80 Nm. Forskjellene i dette vil du merke på akselerasjon eller sykkelens evne til å holde tempo opp en bakke.
De fleste motorene på markedet er 36V (V står for Volt). Volt er hvor mye effekt som overføres. Jo høyere volt det er i et elsykkel system jo raskere når sykkelen full effekt, men høyere volt vil også som oftest resultere i raskere tapping av batteri. Noen High-end elsykler leveres med 48V systemer.
Motor typer:
En elsykkel kan ha motoren på et av tre steder:
1. MOTOR I FRAMHJULET
Dette er som regel motoren du finner på de rimeligste syklene. Denne egner seg bra til bysykling hvor en person skal fra A til B uten nevneverdig bagasje. Den er lite egnet for grusveier, snø, mye last på bagasjebrett eller sykkelhenger.
2. MOTOR I BAKHJULET
Normalt en litt dyrere løsning enn motor i forhjulet. Denne fungerer fint om du skal bruke sykkelen på grusveier eller snø, det er heller ikke noe problem om du ønsker å ha litt last på sykkelen. Ulempen er at den ikke er like følsom som en midtmontert motor og siden akslingen er tykkere og har en ledning stikkende ut på den ene siden så kan sykkelvogner være en utfordring.
3. MIDTMONTERT/KRANK MOTOR
Dette er plasseringen som anses å være den beste, men det er også den dyreste. Dette er den mest følsomme motoren, her vil du oppleve et minimum av forsinkelse i hjelpemotoren og den er godt egnet til alle underlag og til å ha last og sykkelvogn på sykkelen.