GUIDER

TEKST: Sverre Hovland – FOTO: Scott

 

Synes du det hadde vært fint med litt hjelp langs veien når du sykler, eller bare ønsker å sykle til jobben uten å bli svett? Da er nok en elsykkel noe for deg, men det er en hel del begreper rund elsykkel som kan være greit å ha satt seg litt inn i før man går og kjøper en.

 

I Norge er elsykkelen begrenset av regler for motoreffekt. Motoren kan ikke yte mer en 250W. De fleste elsykler på det norske markedet er derfor levert med dette. De varierer likevel i dreiemoment 40 – 80 Nm. Forskjellene i dette vil du merke på akselerasjon eller sykkelens evne til å holde tempo opp en bakke.

 

De fleste motorene på markedet er 36V (V står for Volt). Volt er hvor mye effekt som overføres. Jo høyere volt det er i et elsykkel system jo raskere når sykkelen full effekt, men høyere volt vil også som oftest resultere i raskere tapping av batteri. Noen High-end elsykler leveres med 48V systemer.

 

Motor typer:

 

En elsykkel kan ha motoren på et av tre steder:

 

1. MOTOR I FRAMHJULET

 

Dette er som regel motoren du finner på de rimeligste syklene. Denne egner seg bra til bysykling hvor en person skal fra A til B uten nevneverdig bagasje. Den er lite egnet for grusveier, snø, mye last på bagasjebrett eller sykkelhenger.

 

2. MOTOR I BAKHJULET

 

Normalt en litt dyrere løsning enn motor i forhjulet. Denne fungerer fint om du skal bruke sykkelen på grusveier eller snø, det er heller ikke noe problem om du ønsker å ha litt last på sykkelen. Ulempen er at den ikke er like følsom som en midtmontert motor og siden akslingen er tykkere og har en ledning stikkende ut på den ene siden så kan sykkelvogner være en utfordring.

 

3. MIDTMONTERT/KRANK MOTOR

 

Dette er plasseringen som anses å være den beste, men det er også den dyreste. Dette er den mest følsomme motoren, her vil du oppleve et minimum av forsinkelse i hjelpemotoren og den er godt egnet til alle underlag og til å ha last og sykkelvogn på sykkelen.

 

BATTERI

 

Batteriet på en elsykkel er normalt plassert et av to steder. Enten på rammen eller over bakhjulet i bagasjebrettet. På rammen gir det et lavere tyngdepunkt og sykkelen vil oppleves lettere. Bagasjebrettet har den fordelen at batteriet da ikke er i veien for noe annet. På en del nyere elsykler er det blitt mere vanlig å integrere batteriet i rammen slik at det gir både lavt tyngdepunkt og er minst mulig i veien. Batterikapasitet (hvor langt du kan sykle) er oppgitt i enten Wh eller Ah avhengig av hva produsenten foretrekker. Benytter produsenten Wh er det størrelsene 300, 400 og 500 som er mest vanlig. Tilsvarende tall i Ah er 8,8, 11,6 og 14,5. På en elsykkel oppgis det ofte en estimert rekkevidde. Denne kan avhenge av terreng, assistanse nivå og rytterens tyngde. Normal ladetid for en elsykkel er 4-6 timer. Ladning bør skje i romtemperatur. Det er forventet at batteriet vil yte lavere rekkevidde på vinterstid som følge av lav temperatur.