GUIDER

Hvordan sette opp slangeløse dekk

 

Usikker på hvordan du setter opp et hjul slangeløst? Det er enklere enn du skulle tro og kommer med flere fordeler. Vi kommer her til å vise deg hva du trenger av utstyr og hvordan du får satt opp hjulsettet ditt tubeless. I dette eksempelet bruker vi et landeveishjul, men teknikkene er overførbare til terrengsykkelhjul også.

 

Hvorfor kjøre slangeløst?

 

I mange år har det å kjøre slangeløst vært en selvfølge for de fleste terrengsyklister. Der tilbyr det fordeler som mindre punkteringer og du kan kjøre raskere takket være lavere lufttrykk.

 

For for deg som sykler landevei og gravel vil du kunne få nytte av flere av disse fordelene, til tross for at lufttrykket er høyere. Lavere rullemotstand blant annet fordi du ikke får friksjon mellom dekk og slange og høyere motstand mot punkteringer er kanskje de to største grunnene til at du burde vurdere å ta steget.  

 

Hva trenger du?

 

La oss dele denne oversikten opp i to deler, hva du må ha og hva du burde ha. De essensielle produktene er dekk, hjul, tape (hvis du har synlige hull til eikene inni felgen), ventiler, pumpe, slangeløs guffe, en liten stjernetrekker, saks og felgtape. Det er viktig at både felger og dekk er laget for å brukes slangeløst. Du kan konvertere noen vanlige dekk og felger med hell, men du risikerer også at de går i stykker under sykling så vi anbefaler det ikke. Dekk som ikke er laget for å være slangeløse er ikke like tette i sideveggen heller så det er ikke sikkert du kan få systemet til å holde på luften.

 

Noe av det du trenger for å sette opp dekk og hjul slangeløst

 

For at det skal gå så smidig som mulig å sette opp et slangeløst system så anbefaler vi også en pumpe med en ekstra lufttank, en Airshot(eller tilsvarende produkt) og dekkspaker.

 

 

Er dette første gangen du setter opp et slangeløst system så kan det være enklere å velge et kit som dette fra Caffélatex. Det inneholder ventiler, guffe, tape og en manual som viser deg hvordan du går frem. Kittet kommer også i en smart beholder som settes i flaskesholderen. Den lar deg ta med verktøy, slanger mm. når du er ute på tur.

 

 

 

Klargjøring

 

Det finnes to typer felger for slangeløst. De som er helt lukket på innsiden og de der du kan se eikehullene. Har du den typen som er helt lukket så kan du hoppe over dette trinnet.

 

Hvis du har en felg med eikehull på innsiden så må du starte med å ta bort felgbåndet (hvis det er der) og montere teipen. Denne teipen kommer i forskjellige bredder og den skal passe innsiden av felgen din, normalt sett så skal den gå fra kant til kant for å holde seg på plass. Følg instruksjonene som kommer med teipen, men normalt sett så må du ta minst 2 runder rundt hjulet. Der du overlapper skal heller ikke være for nærme ventilhullet (minimum 2,5 cm unna).

Når du har teipet opp felgen så kan du ta en skrutrekker og stikke et hull der ventilen skal gjennom.

 

 

 

 

Montere dekk

 

Nå kommer kanskje den vanskeligste delen ved å sette opp et hjul slangeløst, montering av dekket. Ettersom dekket skal sitte tett på felgen og det per dags dato ikke finnes noen felles internasjonal standard som brukes av alle for slangeløse systemer, så kan det noen ganger være ganske tøft å få dekkene på, sammenlignet med vanlig dekk og slange.

 

Et par tips her er

  • Ikke monter på ventilen før du setter i gang
  • Bruk dekkspaker, bare vær forsiktig så du ikke river opp felgtapen
  • Ha tålmodighet

 

Sette alt sammen

 

Når den ene siden av dekket er montert så kan du putte inn ventilen og gjøre klart til å helle inn tubeless guffe. Vær klar over at fra nå og utover så kan det bli litt gris og det kan derfor være smart å gjøre resten av stegene på et sted som er lett å vaske over eller ute (eventuelt putte en del papp under der du holder på).

 

Hvor mye guffe du trenger avhenger av størrelsen på dekket og produsenten av guffa, så her kan vi ikke gi noe fasitsvar, men vi henviser til leverandøren av guffa (det står ofte på boksen eller på nettsiden deres).

 

 

Når du har helt i riktig mengde så kan du begynne å lukke igjen dekket på den andre siden også. Start ved ventilen og sørg for at dekket ligger midt i felgen, da blir det lettere å få det på plass. Når du har lukket første del så snur du hjulet rundt så guffa renner til andre siden og lukker det siste. Her gjelder de samme tipsene som tidligere da denne siden også er trang.

 

Fylle opp luft og få sideveggene til å sette seg

 

Dekket er på plass og du er nå nesten i mål. Vi anbefaler her å bruke en trykktank som Airshot, en kompressor eller en pumpe med en tank tilsvarende Airshot. Det lar deg få inn mye volum med en gang og du får dekket til å sette seg uten for mye tull. Bruker du en Airshot så lar du ventilkjernen stå, med en pumpe, kompressor osv. kan det være smart å skru den ut så du får mer luft inn fort nok. Lufta forsvinner så fort du tar av pumpehodet, men etter du har skrudd på ventilen kan du pumpe opp med en vanlig gulvpumpe, det viktigste er bare å få sideveggene til å sette seg.

 

 

 

 

Vi anbefaler at du bruker så mye luft du kan, så da kan du se på den toleransen til den komponenten med lavest toleranse. Så hvis felgen tåler 7 bar, dekket 8 og trykktanken 11 så pumper du opp til 7 bar.

 

Sørge for at det er tett og kontroll

 

Når luften er på plass, sideveggene har satt seg og alt ser bra ut så løfter du dekket opp vannrett med litt fall fra deg. Så må du riste guffa rundt i dekket for å tette alle lekkasjer, både opp og ned og fra side til side et par runder på begge sider pleier å gjøre susen.

 

Hvis du ser små hvite bobler så gjentar du øvelsen over til det slutter, men kun på stedet det bobler.

 

Lekker det fortsatt, men du ikke ser hvor så kan du ta litt såpevann på en svamp og smøre utover felg og dekk. Da vil det boble der lekkasjen er og prøver å teste det med å riste på felgen som over.

 

Hjulet er nå klart til å brukes med en gang. Punkterer du på tur vil guffa i dekket ta det meste, men vi anbefaler deg å ta med en reserveslange i tilfelle du skulle ha skikkelig uflaks. Da kan du bare ta ut ventilen og sette inn en slange så du får kommet deg hjem.

 

 

Jeg håper denne guiden viser deg at det er ganske enkelt og greit å komme i gang med slangeløse oppsett. Selv om det er litt mer jobb i starten (sammenlignet med dekk og slange) så vil du bare trenge å fylle opp fra tid til annen i henhold til leverandøren av guffa. Når du skal gjøre det så trenger du ikke demontere dekket, men du skrur bare ut ventilkjernen, fyller på der og pumper opp igjen.